onsdag, oktober 24, 2007

Men gud....

Att vara öppen för intryck, förstående, vänlig mot sina medmänniskor och att alla är lika inför gud är nog ganska väl kända begrepp om man som jag vuxit upp i skuggan av den Svenska kyrkan.

Att då se företrädare för detta samfund, ledande företrädare dessutom, frångå dessa grundläggande principer i någon sort konservativ hållning blir för mig obegripligt ( nu är det mycket inom just kyrkan som är obegripligt, det ligger i själva sälj-poängen, men ändå).

Den kommande torsdagen skall kyrkomötet fatta beslut om att alla som vill, oavsett kön, skall få gifta sig i kyrkan. Mot detta finns det ledande präster och biskopar som säger nej...

Suck, sluta att bara se kön, se människorna, se viljan att inför gud bekräfta sin kärlek. Än en gång funderar jag allvarligt på att sluta betala skatt till Svenska kyrkan om de inte kan bli en öppen kyrka.

Höres
Vigg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Finns inget som heter kyrkoskatt. Är du inte aktiv i en församling varför skulle vi vara intresserad av dina pengar?

Homo och hetro par är inte alla människor och äktenskap är inget som alla människor kan ingå för att homosexuella inkluderas.

Hur ska kyrkan göra för att Gud ska ändra instiftandet av äktenskapet? rösta i frågan?

Vigg sa...

Tja kalla det vad du vill, kyrkoavgift ;) i vilket fall så måste jag ta det under övervägande om mina pengar skall gå till några som är i ord och handling inskränkta.

Lika förvirrad som jag blir av din kommentar blir jag av debatten att något är givet av gud... såvitt jag förstår är den text som man utgår ifrån när man debatterar äktenskapet nedtecknad av någon som tolkar något som gud talat om för en annan person. Alla som arbetar med kommuniktion vet att detta kan ofelbart leda till både misstolkning och rena felskrivningar. ;) Här kan man med fog utfärda en varning för bokstavstolkning.

Bibeln är precis som alla andra böcker med moraliskt och filosofiskt innehåll en dokumentation av en tidsepoks story-telling. Min poäng är att gud är större än ett nedskrivet ord. Det borde till och med Svenska kyrkans präster och lekmän förstå!

Lyckliga Grodan sa...

jag har gått ur föreningen svenska kyrkan..
av skäl som du nämner..
och några till...

efter flera års separationsångest (tradition..kultur..osv..)
gick jag ur..
och har inte ångrat mig en sekund..
om jag skulle få en gudstro som övernstämmer med kristen tro är jag förhoppningsvis välkommen tillbaka..