onsdag, september 13, 2006

payes-tes-dettes ...

Just så låter enligt fransmännen dagens fågelreferens... engelsmännen där emot tycker att den låter mer som "wet-my-lips". Åter igen har vi gett oss ner i undervegitationen och håller utkik efter en Vaktel. En fågelart som under årtionden varierat i population i Sverige, men som just nu kan återfinnas i vilt tillstånd ända upp i södra norrland.

Payes-tes-dettes ... betyder "betala dina skulder"en fråga som vi kanske så här i valtider bör ställa till våra politiker. Vilka skulder har egentligen Sverige och till vem? Nu menar jag inte den gigantiska statsskulden, som dessutom ökats på av minister Nuder, utan kanske mer de moraliska skulderna till svenska folket.

Kommer ni ihåg Enron-affären i USA. Ett börsbolag med en ledning som under lång tid gjorde allt för att trissa upp aktiekursen för bolaget för att berika sig själva genom höga bonusar baserat på kursutvecklingen. Man fifflade så rejält med siffrorna att det till slut blev helt ohållbart. Frågan är om inte Socialdemokratin är det närmaste vi kommer till ett "politikens Enron".

Jag tänker givetvis på alla de människor som idag står utan arbete, dryga miljonen, men som av rent valtekniska/valtaktiska skäl bokförs som allt annat. Socialdemokraternas enron-metoder med arbetslöshetssiffrorna blir väldigt tydliga om man följt debatten mellan Riksrevisionen och AMS-chefen Bo Bylund. För att inte tala om hur statistik förs i Sverige och i resterande delar av tex OECD-länderna. Sverige har, genom S försorg, även här sin egen metod att mäta arbetslöshet medan resten av den industrialiserade världen har en annan.

I USA får Enron-cheferna sina förtjänta straff, i Sverige kan man blygt hoppas på att Socialdemokraterna får sin dom på söndag, eller så går svenska folket på bluffen om att "det går bra nu" och över en miljon människor får fortsätta att förlita sig på bidrag som försörjning ytterligare fyra år. Jag fuktar mina läppar i spänd förväntan.

Höres
Vigg

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Du Viggen,
ibland låter du allt som en gammal inbiten centerpartist som fördriver dagarna på Företagarnas HK med att lusläsa Olof Johanssons tal och nätterna med att sakna Daleus. Say it ain't so, Vigg!
D. Duck, Esq.

Vigg sa...

Kära D.Duck Esq.
Centerpartist kommer jag att vara i detta valet så långt har du en bokstavskombination rätt.. ;) Centerpartister som passerat "bäst-före-datum" av typen Johansson/Daleus kan jag bara ha synpunter på, inte relatera till.

FHK är väl en motoklubb i Forsheda eller har jag fel?

Live long and prosperous!
Höres
Vigg

Anonym sa...

Centerpartist, alltså!

Det förklarar varför det är så lite folk här.

Tyckte mig se ett par viggar häromdagen inte långt från huset. Kan du inte lägga ut några bra recept? Please!

D. Duck, Esq.

Vigg sa...

jovisst ett litet intimt samkväm här på bloggen... möjligen inte helt representativt men ändå.. noterar att det är flera från FHK som tittar in ibland vilket är trevligt...

att fler inte kommer kan ju bero på att jag iofs inte saluför jättekontroversiella frågor... utan bara mina egna små tankar.

vigg i sky..näe för mycket transmak för att det skall passa på middagsbordet... dessutom dyker vi ganska fort vid fara....

Höres
Vigg

Anonym sa...

FHK-arna är ju ökända i hela föreningssverige för att lida av kronisk smolk i förgasaren så det förvånar ingen att de hellre sitter vid datorn än ger sig ut på banan.

Vigg på mitt middagsbord? Nej, tack! Men grannens osnutna blandras jagade bort en bladutdelande bondeförbundare häromdagen och sådant ska belönas. Duktig vovve!

Hasta la vista, birdy!
D. Duck, Esq.