tisdag, juni 05, 2007

Den sista stridet nu det är...

YES! Tack EG-domstolen för att äntligen beslutet kom om att det inte är olagligt att själv importera alkohol från andra EU-länder.

Blir man förvånad att det också genast när detta besked kommer dyker upp någon byråkrat som säger att om det är så så måste man betala svensk alkoholskatt?? Men si den gubben går vi inte på. Det finns nämligen redan beslut i EG-domstolen att det är inköpslandets skattesatser som gäller vid köp av varor som sedan medförs till annat EU-land. Jämför exempelvis med att själv importera en bil från Tyskland.... Men logiken blir lite haltande av att det finns andra beslut som kanske pekar i annan riktning. Man kanske får köra ett varv till med domstolsprövning när det gäller skatten.

Jag höjer en bägare av god champagne och säger...

Hörsch!
Vigg

3 kommentarer:

Skribenten sa...

Jag kan importera en atombomb ifrån Nordkorea också.

Vigg sa...

visste inte att de hade sådana ( även om de gärna skulle vilja ha en antar jag) men bomber är vad jag vet olagligt. Och eftersom jag är en omtänksam fågel tänkte jag tala om det så att du vet och inte hamnar i klammeri med rättvisa när du importerar....

Vin är inte olagligt, däremot understundom gott...

Höres
Vigg

Lyckliga Grodan sa...

jag som av olika skäl tycker att alkohol ska vara j-igt dyrt tycker också att detta är rätt beslut..
vi kan inte undantas från generella regler och bestämmelser i EU...

så leve demokratin..
synd på folkhälsan..

/sommargrodan