tisdag, mars 28, 2006

Röd avgång...

Nu tror trogen läsar av bloggen att - nu, nu har "vigg" hittat någon ny socialdemokrat att avrätta/avsätta - men icke sa nicke.....där bet ni er i i lilltån....

Tänk er en fulländad kropp för långdistanstransporter. Tänk vidare att förflytta sig längs hela jordklotet för att nå ett bestämt mål. Tänk sedan näst intill punktlighet. Tänkte ni rätt i fågelvärlden så skulle ni hamna på Silvertärnan.

Försök sedan att lägga in samma tankemönster på moderna transporter exemeplvis flyg. Aj där föll jämförelsen på punktlighet. Men ändå. Sen några år tillbaka är flygmarknaden avreglerad, det kostar inte längre en mindre förmögenhet att flyga till låt säga Nice i Frankrike. Utan du kan komma undan med en 600-700 kronor enkel resa eller till och med billigare. Sen skall vi inte tala om vad som händer när man skall förflytta sig inom Sverige. Numer så kommer man till de mest facinerande destinationerna i landet för en billig penning och lägger inte dimbankarna hinder i vägen så är det dessutom oftast i tid.

Då dyker det upp små diskussioner i politiska kretsar om att alla de avregleringar som man gjorde under främst 1990-talet skulle vara av ondo för oss konsumenter.... jag är tveksam till detta påståeende.

Jag tror faktiskt att minutpriset på telefoni är lägre idag än vad det hade varit om Telia hade haft ett fortsatt monopol. Flyget har jag redan skrivit om. Åh det finns säkert fler exempel... ta bara en sån sak som barnomsorg... på 80-talet var det faktiskt förbjudet med privata eller förädrarkooperativa dagis.... idag är de ett måste för att kommunerna överhuvudtaget skall få barnomsorgen att gå ihop...

Det var faktiskt inte bättre förr... det var förvisso annorlunda, men inte bättre....

Höres
Vigg62

2 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

men det var iaf bara en melodifestival ... nu är det åtta.. eller något sånt..

det var bättre förr...

Vigg sa...

inte någon regel som inte har ett undantag... jag kan nog hålla med dig i det fallet... tror jag....fast tittar jag på mina småviggar så är de helt uppåt viggarna (väggarna) för varje schlagertillfälle som ges....så