torsdag, mars 16, 2006

Tillfälliga tillfälligheter...

Tillfälliga besökare i fågelvärlden kan exemeplvis vara Skrikörn, en magnefik upplevelse (som alla örnar) att beskåda då den tillfälligt passerar Sverige. Är här ett slag för att sedan åter igen försvinna antingen till häckningsområden eller till vintervistelse.

Just det där med att tillfälligt vara här i Sverige för att antingen utföra något eller för den delen för att söka skydd från någon har ju varit omdebatterade ting under de senaste åren. Visst har dragen av protektionism lyst fram i olika delar av debatten allt ifrån Byggnads skanderande om "Letts go home" till de lettiska byggnadsarbetarna i Vaxholm, till oförmågan hos svenska myndigheter (och hos vissa politiker både till vänster och höger på skalan) att ta människors lidade och rädsla på allvar när de kommer hit som flyktingar.

I bloggosfären pågår just nu en diskussion, efter en utmaning från kulturbloggen, att inom den politiska delen av sfären försöka beskriva vad gott motståndarsidan har i sin politik. Ett intressant fenomen i sig. (till storyn hör att Kulturbloggen har sin grund på Norra Bantoget i Stockholm på LO-borgen, dvs jobbar där)

När man så surfar runt på de bloggar som tagit upp den kastade handsken (än så länge) så slås man av att den genomgående värderingsgrunden är medmänsklighet (inte i en direkt politisk mening dock). Det är här den minsta gemensamma nämnaren finns, men kanske också den nämnare som har flest uttolkningar.

Att med öppna ögon se motståndarens argument är en av grundteserna i all retorik, det är det som ger respekt och insikt och kunskap om egna argument. Men för mig som noterar och kommenterar det politiska skeendet, kanske inte debatterar det, så blir jag alltid lika förvånad när stora etablerade partier eller för den delen organisationer inte håller sig till vad som kan anses vara korrekt.

Nu tänker jag givetvis på mejl-kampanjen från Sveavägen 68 (nu har ju den avdelningen samfällt tagit time-out, alla utom en) eller för den delen LO:s valmaterial som handlar om att hotet om ett återinförande av lösdriverilagen är överhängande om Alliansen vinner valet. (bara det skulle vara värt en egen story men det får anstå just nu). Går hot verkligen hem? Å är det den framtida politiska debatt som vi borde ha...? Egentligen borde det vara den fråga som skulle diskuteras mer!

Höres
Vigg62

2 kommentarer:

CV sa...

Vigg62: I och för sig tycker jag inte att de kampanjer som LO står bakom har med mitt inlägg att göra och absolut inte med den numera ökända mejlaren.
Mitt inlägg var snarare inspirerat av tv4:s partiledardebatt som lät partiledarna säga något snällt om varandra. det här var min bloggvariant på det.
Men jag har noterat ditt inlägg och det är ju ändå intressant att höra reflektioner kring min utmaning.
RS
kulturbloggen.com

Vigg sa...

Jo jag förstod det, vilket i sig är ett lovvärt steg att ta. Men för att komma dithän måste också tonläget och sakligheten tas med annars haltar det!