torsdag, april 27, 2006

likhet inför lagen...

En av de vackraste falkfåglarna, med ett av de vackraste namnen, aftonfalk. Troligt att den häckar i Sverige, flockjagande insektsätare.

Lite överraskande kom Rapport med en nyhet i afton om att svenska muslimer vill ha egna lagar. Utan att ens ha läst hela deras öppna brev så blir min spontana reaktion, nix. Likhet inför lagen gäller för alla trossamfund. Nu är det ju faktiskt så att landets muslimer är inte den enda gruppen av religiösa trossamfund som i så fall skulle kunna komma med denna typ av krav.

Jag inser att de inte frågar efter införande av Sharia-lagar utan håller sin framställan på ett mer moderat plan. Men för mig handlar det inte om religionsfrihet eller rätten av utöva sin trosuppfattning. För mig handlar lagstiftningen om att bygga ett samhälle där individernas frihet endast inskränks i ett fåtal fall och där lagarna ger det gemensamma regelverket inom vilka vi alla som vistas i Sverige har att hålla oss. Jo jag vet att lagarna idag är både begränsande och inskränkande, men visionen måste bygga på individens frihet och de mellanmänskliga relationerna. Religion får inte styra lagstiftningen då är vi inne på en mycket farlig linje.

Höres
Vigg62

6 kommentarer:

Redaktörn sa...

Utöver dina kloka ord kan man också konstatera att många av Sveriges muslimer flytt hit just för att slippa den här typen av förtryckande lagar.

Vigg sa...

Käre goe redaktörn... ni stal mina egna ord.. men det gör inget... huvudsaken de kom på pränt!

Anonym sa...

Ja... lessen Vigg, men nu håller jag med dig igen! :-)

Vigg sa...

Vi måste sluta med detta ..lilla tant.. jag skall klura på något ämne där vi kan ha en riktig holmgång... ;)

När jag gick och funderare så här i efterhand så kom jag på en riktigt positiv del i denna diskussion. Just att reaktionerna blivit så varierande ibland olika muslimska grupper kanske äntligen får upp ögonen på folk i allmänhet att man inte kan "bunta ihop" alla muslimer som ett kollektiv.

Inte något ont som inte har något gott med sig!

Lyckliga Grodan sa...

vigg.. mitt i prick.. annars måste jag ju som varandes en alldeles unik groda kräva att få speciella lagar gjorda för såna som mig..
och det kan vi sannerligen inte ha..

Vigg sa...

Näe grodlagar kan vi inte ha... hur skulle det se ut... det räcker med grodyngel..bara det är nog att hålla reda på....